Hopp direkte til innhold
Tobakk og røyking

Røykeslutt før operasjon kan gi mindre risiko

Slutter du å røyke i god tid før du skal opereres, går risikoen for komplikasjoner ned.

Det har lenge vært kjent at røykere er betydelig mer utsatt for komplikasjoner både under og etter operasjoner.

Dette gjelder blant annet pasienter med kronisk hjerte- og lungesykdom; de har to til fem ganger økt risiko for komplikasjoner dersom de samtidig er røykere.

Røykere har en ubalanse mellom oksygenforbruk og oksygenopptak, noe som kan forverres av anestesi og kirurgi.

Nikotin får også blodårene til å trekke seg sammen, noe som reduserer blodgjennomstrømmingen, selv etter at røyken er stumpet. Operasjoner svekker også lungefunksjonen og immunforsvaret, som allerede er svekket hos mange røykere.

Men forskning viser at råd og tiltak for røykeslutt hjelper – dersom man begynner minst fire uker i forkant av operasjonen og gis tett og intensiv oppfølging.

Ved at dette kan bidra til kortere innleggelser og færre re-innleggelser innebærer det at råd om røykeslutt før operasjoner trolig har fordeler for samfunnsøkonomien, så vel som for pasientenes helse.

 

Kilde:

  1. https://www.fhi.no/publ/2015/roykeslutt-for-operasjon-reduserer-risiko-for-komplikasjoner-etter-operasjo/
  1. BESTEM DEG
    Bestem deg for en dato du skal slutte. Last gjerne ned Slutta-appen og legg inn sluttedatoen din. Appen starter nedtelling og sender deg meldinger med tips til forberedelser.
  2. FORTELL
    Fortell venner og familie at du skal slutte. Da blir beslutningen mer forpliktende. Du får også større forståelse fra andre hvis du er litt sur og grinete de første dagene.
  3. ABSTINENS
    Gruer du deg til nikotinabstinens? Bruk dagene i forkant til å snakke med fastlegen eller apoteket om nikotinlegemidler. Lytt gjerne til råd fra dem du kjenner som har sluttet. Bestem deg for om du vil trappe ned i forkant, eller røyke som vanlig fram til sluttedatoen din.
  4. VISUALISERING
    Idrettsutøvere bruker visualisering for å nå målene sine – gjør det du også! Tenk på situasjoner hvor du tidligere røykte. Se for deg den samme situasjonen, men at du ikke røyker og at du synes det er ok. Bildet du lager forteller deg at det går bra. Gjør dette så ofte du kan.
  5. FRISTELSER
    Tenk gjennom før du slutter hvilke fristelser som vil komme. I hvilke situasjoner vil det være vanskeligst å la være å ta en røyk? Se for deg disse situasjonene på forhånd, og bestem deg for én eller flere løsninger. Lag dine egne "hvis-så"-planer: Hvis jeg blir tilbudt røyk på fest, så skal jeg si nei takk, jeg røyker ikke. Hvis jeg får røyksug, så skal jeg drikke et glass kaldt vann.

    De første dagene er gjerne verst, så enkelte situasjoner og steder kan det være lurt å unngå helt akkurat da.
  6. BELØNNINGER
    Premiér deg selv for at du følger planen. Sett av pengene som du ellers bruker på røyk til å kjøpe noe du ønsker deg. Begynnelsen er ofte verst, så gi deg selv den første premien gjerne allerede etter ett døgn. Ikke vent for lenge med neste premie.
  7. FORDELER
    Aller sist: Skriv en liste over alle fordelene med å være røykfri, og dine grunner til å slutte. Oppbevar listen lett tilgjengelig slik at du kan ta den fram med jevne mellomrom.

Bare du... kan si ja til endringer.

Finn gode hverdagsråd eller prøve apper og verktøy som gjør det lettere å få det til.

https://helsenorge.no/baredu