Hopp til innhold


Kalsium og hjerte- og karsykdom

Kalsium utgjør nesten 2 % av kroppsvekten, og er dermed det mineralet kroppen inneholder mest av. Nesten alt av kalsiumet finnes i ben og tenner, men kalsium utfører mange viktige roller i andre deler av kroppen, slik som nerve- og muskelsceller.

Kalsium og benskjørhet

Skjelettet blir hele tiden brutt ned og bygget opp igjen i en prosess som kalles remodellering. Hormoner sørger for å holde kalsiumnivået i blodet konstant, og hvis du får i deg for lite kalsium, sørger hormonene for å ta kalsium fra skjelettet for å dekke behovet.

Vedvarende mangel på kalsium fra kostholdet fører derfor til svekket bentetthet. Benmassen svekkes gradvis i 20-årsalderen, og reduseres raskere blant kvinner etter overgangsalderen. Ved tilstanden osteoporose, eller benskjørhet, blir beinvevet “sprøtt”, noe som øker risikoen for benbrudd.

Vitamin D, C og og laktose øker kalsiumopptaket

Benmassen i voksen alder avgjøres i hovedsak av den maksimale beinmassen tidligere i livet, og 99 prosent av denne nås i løpet av 20-årene. Det er derfor i barne- og ungdomsårene at behovet for kalsium er størst, for det er da mineraliseringen av skjelettet skjer.

Men kalsiumet du spiser er ikke det eneste som påvirker hvor mye kalsium du har i skjelettet. Vitamin D er nødvendig for at kalsium skal kunne tas opp fra tarmen. Vitamin C og laktose (melkesukker) øker også opptaket.

For lite fysisk aktivitet bidrar derimot til å øke tap av kalsium fra skjelettet, så det å være fysisk aktiv forebygger benskjørhet. Spesielt vektbærende aktiviteter (slik som gåing, jogging og dans) styrker benene.

Det er ikke så vanskelig å få i seg anbefalt mengde kalsium ved et typisk norsk kosthold. Meieriprodukter står for over 60 % av kalsiumet i et gjennomsnittlig norsk kosthold.

Kalsium og hjerte- og karsykdommer

De senere årene har det også vært foreslått at et høyt inntak av kalsium, blant annet fra melkeprodukter, forebygger hjerte- og karsykdom og andre kroniske sykdommer. Noen mulige mekanismer er effekter på kolesterolet, blodtrykk og fedme.

Forsøk på dyr og mennesker har vist at kalsium binder seg til fett- og gallesyrer i tarmen, noe som fører til at mindre fett tas opp og at kolesterolnivåene reduseres.

Sammenhengen mellom inntak av kalsium og hjerte- og kardødelighet er imidlertid uklar. Foreløpig finnes det ikke studier som viser sikkert at kalsiumtilskudd reduserer risiko, men noen studier har vist tendenser til økt risiko for hjerteinfarkt og slag av å ta kalsiumtilskudd alene eller sammen med D-vitamintilskudd (1).

Så selv om det er viktig å få i seg nok kalsium, er det ikke sikkert at det er bedre å få i seg enda mer enn anbefalt.

Kontrollerte studier har også vist at kalsiumtilskudd ikke fører til større vekttap. Et høyt inntak av kalsium fra meieriprodukter, men ikke fra kosttilskudd, er imidlertid forbundet med større vekttap (2).