Hopp direkte til innhold

Birgitte la om kostholdet: Ga kolesterol-gevinst.

6 av 10 voksne i Norge har for høyt kolesterol uten å vite det. Heldigvis kan mange senke nivået gjennom endring i kostholdet. Birgitte tok utfordringen fra Mills om å teste kolesterolverdiene sine.

– Da starter vi med å ta en blodprøve, forklarer Marte Gjeitung Byfuglien, ernæringssjef i Mills, hjemme på kjøkkenet til Birgitte.

Ved kjøkkenbordet til Birgitte er sannhetens time kommet. Marte kan slå fast at 51-åringen har for høye kolesterolverdier, og bør gjøre endringer i kostholdet. For å få ned kolesterolet bør Birgitte bytte ut matvarer med et høyt innhold av mettet fett med umettet fett, spise grove kornvarer og mer frukt og grønnsaker.

birgitte-marte.jpg

– Det handler mye om å velge magrere meieri- og kjøttprodukter, fylle på med frukt og grønt, og gå for de grovere kornproduktene, forklarer Marte. Hun beskriver Birgittes kosthold som et normalt norsk kosthold, og understreker at det er snakk om små justeringer for å få en endring.

Du kan forvente en effekt etter tre til fire uker.

Birgitte er glad i å lage mat, og bruker de neste ukene til å utforske nye retter og råvarer.

– Blant annet har jeg forstått at havregryn og havreprodukter inneholder kolesterolreduserende stoffer. Så nå er det havregryn hver morgen! Jeg eksperimenterer med ulike smaker for å gjøre det spennende – blander for eksempel inn frosne blåbær som smelter i møtet med den varme grøten, eller spiser den med kulturmelk og ripssyltetøy.

Overvant søtsuget

Birgitte, som er veldig glad i sjokolade, har funnet en smart måte å overvinne søtsuget på. Egenlagde «snackpacks» med bær, frukt og grønt ligger klare i kjøleskapet, og tas med når hun er på farten.

På denne måten har det faktisk gått fint å slutte med sjokolade.

En ting som overrasker stort, er at det er lov til å spise majones.

– Når det kommer til kolesterol er det hva slags fett du spiser som er viktig. Mettet fett øker kolesterolet, mens umettet fett reduserer. Majones inneholder umettet fett, så det er innafor, selv om det selvsagt er viktig med måtehold med tanke på kaloriinntaket hvis du har vektutfordringer, sier Marte Gjeitung Byfuglien.

For Birgitte har dette ført til mer variasjon.

– Det er mange myter som ikke stemmer rundt dette med kolesterol. Det er så mye jeg kan spise, så lenge jeg passer på det mettede fettet.

Jeg har fått en bedre hverdag når det kommer til maten!

51-åringen beskriver de fire ukene med hjertevennlig mat som en spennende oppdagelse i nye matvarer og matvaner.

– Jeg har spist mer bønner, og prøver å være bevisst på kjøttinntaket. Smøret er erstattet med Vita flytende margarin i matlagingen og kesam brukes i stedet for rømme. Det er mye som smaker og gjør godt!

Hele familien er blitt mer bevisste på kosten.

Vi koser oss fortsatt, men med andre ting. Havrelomper med Vita hjertego’ og litt sukker er en ny favoritt til kaffen. Vi lider ingen nød!

Mange unge har for høyt kolesterol

Da Mills og LHL i 2019 sjekket verdiene til 2000 ellers friske personer, oppdaget de at nesten halvparten i aldersgruppen 30-39 har for høyt kolesterol. Høyt kolesterol merkes ikke på kroppen. Mens noen er genetisk disponert for et høyt kolesterolnivå, kan de fleste selv påvirke det gjennom endringer i kostholdet. Å stumpe røyken og være fysisk aktiv vil også bidra. Studier viser at hele 80 prosent av hjerteinfarkt-tilfellene kan unngås hvis folk er bevisste.

Høyt kolesterol

Birgitte har tatt kolesterolutfordringen på alvor. Etter en måned viser ny prøve at hun har redusert totalkolesterolet med nesten 20 prosent. Det dårlige kolesterolet, LDL, er redusert med nesten 30 prosent. – Effekten er som om hun skulle tatt medisiner for å redusere kolesterolet, og er takket være hennes egen innsats. Birgitte har gjort mye riktig, men det viktigste var at hun sjekket kolesterolet sitt. Det er den eneste måten å vite verdien din på, sier Marte Gjeitung Byfuglien.

Gode kilder til rett fett