Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Helsefordeler ved fullkorn

Fullkorn har vist seg å ha mange helsefordeler, inkludert å være godt for hjertet. Ikke alle vet derimot hvor mye fullkorn man bør spise i løpet av en dag.

Vi bør spise minst 70 (kvinner) til 90 (menn) gram fullkorn daglig. Dette tilsvarer ca. 2 ekstra grove brødskiver og 1 skål kornblanding eller havregrøt. Tidligere undersøkelser viser at bare én av fire nordmenn spiser nok fullkorn (1).  

 Fullkornsprodukter kan beskytte mot blant annet hjerte- og karsykdommer, kreft og ha en kolesterolsenkende effekt.

Helsemessige fordeler

Forskning viser at det å få i seg nok fullkorn gir helsegevinst. Fullkornsprodukter kan beskytte mot blant annet hjerte- og karsykdommer, kreft og ha en kolesterolsenkende effekt. I tillegg vil det å bytte til fullkornsprodukter som fullkornspasta, havregryn, fullkornsris og grovt brød være med å redusere risiko for tidlig død (2).

Fullkorn inneholder også ulike typer fiber som bidrar til å stabilisere blodsukkeret, holder fordøyelsen i gang og gir næring til gunstige bakterier i tarmene. Fullkornsprodukter inneholder mye fiber, som igjen gir økt metthet og kan også være gunstig om man ønsker å gå ned i vekt.

En landsomfattende kostholdsundersøkelse gjennomført i 2010-11 viste at nordmenn spiste for lite fullkorn i forhold til anbefalingene; bare én av fire oppga å spise nok. Det at vi Nordmenn ikke spiser nok fullkorn til tross for at vi er en brødspisende nasjon, viser at vi har en vei å gå med å inkludere flere fullkornsprodukter i kostholdet vårt.

Hvordan dekke anbefalingen for fullkorn i løpet av en dag

Hvert punkt dekker dagsbehovet

  • 4 ekstra grove brødskiver
  • 1 tallerken grov kornblanding og 2 ekstra grove brødskiver
  • 1 skål havregrøt og 1 porsjon fullkornspasta- eller ris.
  • 2 tallerkener havregrøt
  • 2 ekstra grove brødskiver og 1 porsjon fullkornspasta eller ris

Brødskalaen

Brødskalaen er en merkeordning utviklet for at forbrukere lettere skal kunne ta valg som inneholder mer fullkorn. Brødskalaen er delt inn i 4 kategorier; Fint brød (grovhet 0-25,9 %), Halvgrovt brød (grovhet 26-50,9 %), Grovt brød (grovhet 51-75,9 %) og Ekstra grovt brød (grovhet 76-100 %).

Det anbefales at man til hverdag velger produkter merket med grovt eller ekstra grovt.

Brødskalaen.jpg

Kilder

  1. Helsedirektoratet. Kostråd om grove kornprodukter 2021 [cited 2022 04.07]. Available from: https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/spis-grove-kornprodukter/#slik-folger-du-kostradet.
  2. Aune D, Keum N, Giovannucci E, Fadnes LT, Boffetta P, Greenwood DC, et al. Whole grain consumption and risk of cardiovascular disease, cancer, and all cause and cause specific mortality: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. BMJ. 2016;353:i2716
  3. Totland, T.H et al. Norkost 3 - En landsomfattende kostholdsundersøkelse blant menn og kvinner i Norge i alderen 18-70 år, 2010-11. Oslo: Helsedirektoratet; 2012.