Hopp direkte til innhold

Krydre opp hverdagsmaten!

Å spise mer krydder kan kutte lysten på salt i maten, viser ny studie. Chilipepper er dessuten knyttet til et lengre liv.

De fleste av oss spiser mer salt enn vi bør. Ønsker du å redusere saltinntaket, men frykter at maten skal smake mindre? Tilsett litt chili!

En stor ny undersøkelse fra Kina fant at de som spiste mye krydder også spiste mindre salt og hadde lavere blodtrykk [1]. Tilfeldigvis er også et hyppig inntak av krydderrik mat forbundet med lavere risiko for å dø av både hjerte- og lungesykdom (se nedenfor).

Påvirker hjernen

Når vi synes at mat smaker godt, skyldes det at hjernens belønningssystemer stimuleres. Smakskomponenten capsaicin, som finnes i blant annet chilipepper, øker også aktiviteten i en del av hjernen som får oss til å like smaker og lukter. Siden salt virker på samme måte, kan det å spise krydret mat derfor gi oss mindre lyst på salt.

Chilipepper er et av verdens mest spiste krydder. Vi forbinder det med en sterk, noen ganger brennende, smak. I små mengder kan stoffet capsaicin fra chili fremheve saltsmaken, slik at man kan tilsette mindre salt. Stoffet stimulerer også smertereseptorer på tunga (som gir den brennende følelsne), noe som i sin tur får hjernen til å frigjøre endorfiner. Endorfiner er kroppens egne ”smertestillende” stoffer som gir oss en følelse av velvære.

Det er nå for første gang vist at saltinntaket, og lysten på salt mat, er knyttet til aktiviteter i spesifikke områder i hjernen [1]. Denne aktiviteten øker mer når man også spiser capsaicin. Det å like krydret mat reduserer derfor preferansen for salt, da det påvirker hvordan hjernen håndterer saltsmaken. Siden det bidrar til redusere saltinntaket, er inntak av sterkt krydret mat også knyttet til lavere blodtrykk.

Lavere saltinntak og lavere blodtrykk

Dette viser en ny studie av en stor gruppe mennesker fra ulike deler av Kina1. Folks preferanser for både salt og krydder, samt saltinntak og blodtrykk, ble undersøkt. Studien viser at det å like krydder forsterker følsomheten for salt smak, og bidrar til å redusere saltinntaket. De som like krydret mat spiste faktisk 2,5 gram mindre salt per dag enn andre. Det lavere saltinntaket var også knyttet til et lavere blodtrykk hos de som spiste mye krydder.

Les mer om salt og høyt blodtrykk her: Mindre salt er bedre for hjertet

Capsaicin, den ”sviende” smakskomponenten i chilipepper, har i dyrestudier vist seg å kunne senke blant annet kolesterolnivåer og blodtrykk, men hos mennesker er effektene mindre klare. Noen små studier har vist at det kan være gunstig for kolesterolprofilen også hos mennesker [2].

Chilispisere lever lenger

I 2015 viste en annen stor, niårig befolkningsundersøkelse fra Kina at de som spiste mye krydret mat hadde lavere sjanse for å dø i løpet av perioden. Personer som spiste krydderrik mat 6-7 dager i uka hadde 14 prosent lavere dødelighet enn de som spiste det mindre enn én gang i uka.

De hadde nærmere bestemt 20 prosent lavere risiko for å dø av hjertesykdom og 30 prosent lavere risiko for å dø av lungesykdom. Også de som spiste krydret mat bare én eller to ganger i uka hadde om lag 10 prosent lavere risiko for å dø [3].

Dette gjelder ikke bare i Kina: en nyere undersøkelse av over 16 000 amerikanske voksne menn og kvinner som ble fulgt i 23 år, fant at de som spiste rød chilipepper minst én gang i måneden hadde 13 prosent lavere risiko for å dø [4]. Sammenhengen var uavhengig av inntak av annen frukt og grønt.

Årsaken er ukjent, men kan muligens være at chilipepper aktiverer reseptorer som bidrar til økt blodgjennomstrømming og endret fettomsetning i kroppen, eller kan ha positive effekter på bakteriefloraen i tarmen.

Disse studiene beviser på ingen måte at krydder eller chilipepper i seg selv forlenger livet. Kanskje er det heller slik at det generelle kostholdet til de som spiser krydret mat er sunnere og for eksempel har mindre salt.

Dersom du nå har fått lyst på chili, prøv vår oppskrift på Chili con carne!