Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Mindre tilsatt sukker reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom

Bilde av en mann som drikker juice.
Fruktjuice er en kilde til sukker i kosten. Vil du redusere kaloriinntaket, kan det vært klokt å kutte ned på mengden sukkerholdig drikke.

Verdens helseorganisasjon foreslår å senke anbefalingene for tilsatt sukker i kosten til maksimalt 5 prosent av energiinntaket.

Tilsatt sukker bidrar til en høy kaloritetthet i kostholdet. Det kan føre til vanskeligheter med å opprettholde vekta og få et optimalt inntak av næring. Verdens helseorganisasjon (WHO) reduserte derfor sine anbefalinger for inntak av tilsatt sukker i kosten i 2015, for å gi bedre retningslinjer til befolkningen om forebygging av vektoppgang og ikke-smittsomme sykdommer. 

Deres anbefalinger har tidligere vært at maksimalt 10 prosent av kaloriinntaket kan komme fra sukker, men nå foreslår de en reduksjon til 5 prosent (1).

Hva er "tilsatt sukker"?

Tilsatt sukker betyr alt sukker som er tilsatt i mat og drikke, inkludert sukker som er naturlig fremstilt i honning, sirup, fruktjuice og fruktjuice fra konsentrat.

Hvor mye 10 eller 5 prosent sukker er i kosten avhenger av hvor stort kaloriinntaket ditt er. En gjennomsnittlig aktiv kvinne kan for eksempel ha et kaloriinntak på rundt 2 000 kcal på en dag. For denne kvinnen tilsvarer tre glass brus eller saft et sukkerinntak på 10 prosent, mens 3 glass eplenektar halverer sukkerinntaket.

Drikke gir generelt ingen metthetsfølelse og er derfor viktig med et begrenset inntak av kaloririk drikke.

Noen matvarer som er en del av den daglige kosten har et høyt sukkerinnhold. Fruktyoghurt og syltetøy inneholder ofte mye tilsatt sukker. Hvis denne gjennomsnittlige aktive kvinnen spiser en liten yoghurt og syltetøy på tre brødskiver, er allerede 5 prosent av kaloriene i kosten hennes tilsatt sukker.

Bilde av en brødskive med bringebærsyltettøy. Syltetøy har ofte et høyt sukkerinnhold. Det kan være klokt å bytte det ut med for eksempel en sukkerfri variant.

Dessert og godteri har som alle vet en god del tilsatt sukker. Bare ¼ (50 gram) av en stor plate melkesjokolade gir et sukkerinntak på 5 prosent for den gjennomsnittlige aktive kvinnen. 

Syltetøy og søtet yoghurt er produkter en lett kan bytte ut med varianter uten tilsatt sukker. Naturell yoghurt har små mengder sukker eller er helt sukkerfri, og serien "Dobbel 0%" fra Yoplait har sukkerfrie yoghurter med fruktsmak.

Knyttet til overvekt og hjerte-karsykdom

Nye studier viser at vektøkning er den helsemessige konsekvensen som har sterkest sammenheng med et høyt sukkerinntak. Ikke-smittsomme sykdommer som hjerte- og karsykdom har også en sterk sammenheng med tilsatt sukker.

Risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer har ofte en sammenheng med overvekt og fedme. Derfor vil et fokus på reduksjon av overvekt og fedme samtidig gi en redusert risiko for utvikling av hjerte- og karsykdom, og komplikasjonene knyttet til disse sykdommene.

• Les også: Sammenheng mellom brus og hjerte- og karsykdommer. 

Personer som fikk mer enn 10 prosent av kaloriene i kostholdet fra tilsatt sukker hadde 30 prosent økt risiko for å dø av hjertesykdom i én stor, amerikansk studie (2). De som fikk i seg så mye som 25 prosent fra sukker hadde en nesten tredoblet risiko.