Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Plantebaserte alternativer til kjøtt

For mange nordmenn har kjøtt en naturlig plass i hvert måltid, og det blir ikke noe fullverdig middag om kjøttet mangler. I alle år er vi lært opp til at animalske produkter er den beste kilden til proteiner, men det finnes plantebaserte alternativer som er like gode kilder. Hva kan du bytte ut kjøttet med?

Kjøtt er en viktig kilde til protein, B-vitaminer, jern, sink og selen. Det er viktig at det du erstatter kjøttet med er rikt på de samme næringsstoffene, slik at det ikke går utover ernæringsstatusen din.

Belgfrukter, frø, kjerner og nøtter er gode plantebaserte alternativer til kjøtt. Disse gruppene er fullgode proteinkilder, som vil si at de inneholder alle de essensielle aminosyrene kroppen trenger. De er også rike på de samme næringsstoffene som kjøtt, i tillegg til at de har et lavt innhold av mettet fett og salt. De er også helt fri for kolesterol. Studier viser at belgfrukter har en god innvirkning på blodtrykket, og reduserer utviklingen av hjertesykdommer. Kanskje på tide å prøve noe nytt?

Les også: 2016 er belgfruktenes år. 

Soya

I Norge er ofte soya noe som er forbeholdt de med allergier eller vegetarianere. Det er på tide å gjøre noe med dette. Det er bare gode fordeler med å la soyaprodukter ha en moderat plass i kosten. Soya har et høyt innhold av protein, flerumettet fett, fiber, vitaminer og mineraler, og et lavt innhold av mettet fett. Soyabønner inneholder isoflavoner som ligner på østrogenet vi mennesker produserer. Isoflavonenes innvirkning på kroppen er omdiskutert, men forskning tyder på at det har en kolesterolsenkende, og muligens også kreftreduserende, effekt.

Når du velger soyaprodukter bør du gå etter økologiske og ferske produkter. Soyaproteinene kan bli ødelagte om de varmebehandles på over 140 grader. Produkter som er økologiske eller ferske, er ikke utsatt for dette.

Soyabønner er en belgfrukt som har mange bruksområder, blant annet som soyamelk, soyaolje, tofu, soyasmør og soyayoghurt.

Tofu

Tofu er den vanligste matvaren i det asiatiske kjøkken og har vært godt brukt i over 2000 år. Det er en bønneost laget av soyabønner. I seg selv smaker den lite, men den har evnen til å suge til seg smak veldig lett. Dette gjør den allsidig og enkel å bruke. Tofuen kommer i både myk og fast form, som gir den ulike bruksområder. Den faste tofuen passer best til steking, baking eller grilling. Mens den myke varianten passer best til pureer, salat dressinger, smoothies eller desserter.

Tre enkle tips

Ved å gå over til plantebaserte alternativer kan du fortsatt nyte de vanlige kjøttrettene, bare ved å gjøre en liten endring. Her er noen ideer:

  1. Bytt ut kjøttdeigen med bønner, linser eller opphakket tofu.
  2. Bytt ut hamburgeren med kikertburger, soyaburger eller en kyllingfilet.
  3. Bytt ut grillpølsene med soyapølser.

En siste oppmuntring: det beste for kroppen er å spise sunt, variert og alt i moderate mengder.

Oppskrift: Vegetariske "medisterkaker" med tofu.

Prøv også falafel i pitabrød - kjempegodt!

Hvorfor kutte ned på kjøttforbruket?

Ifølge en landsomfattende kostholdsundersøkelse i 2010 og 2011 spiser nordmenn i gjennomsnitt rundt 1 kilo rødt kjøtt i uken (både rent og bearbeidet). Rødt kjøtt inkluderer storfe, svin, geit og sau. Ifølge anbefalingene fra Helsedirektoratet bør det ukentlige inntaket ligge under 500 gram tilberedt kjøtt, noe som vil si at inntaket for mange bør reduseres. Bearbeidete kjøttprodukter, slik som pølser, bacon og salami, bør vi spise minst mulig av.

Les mer her: Prøv kjøttfri mandag!

Verdens Helseorganisasjon ga ut en rapport i oktober i fjor som viste at det var en sammenheng mellom tykktarmskreft og inntaket av bearbeidet kjøtt. Resultatene er basert på 800 ulike studer som har sett på risikoen for kreft hos mennesker. Det samlede resultatet fra disse studiene tyder på at et dagliginntak på 50 gram bearbeidet kjøtt øker sannsynligheten med å få tykktarmskreft med 18 prosent. Det samme gjør et daglig inntak på 100 gram rødt kjøtt.