Hopp direkte til innhold
Hjertekampen
Mann trener til app

Å bli fysisk aktiv

Fysisk aktivitet fremmer helse og gir overskudd!

Det er et godt dokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av over 30 ulike diagnoser og tilstander. Det har også positiv effekt på den kognitive utviklingen.

Hva skjer i kroppen når du er fysisk aktiv?

Du vil få noen umiddelbare positive helseeffekter i kroppen rett etter du er i fysisk aktivitet:

  • Regulering av blodsukkeret, blodfettet og blodtrykket
  • Forbrenningen øker i timene etter fysisk aktivitet
  • Økt utskillelse av hormoner kan gi en beroligende effekt
  • Bedre søvn

Hvor mye aktivitet anbefales og kreves for å få helseeffektene?

Det viktigste budskapet er at all bevegelse teller! Er du inaktiv får du en helseeffekt ved å bevege deg mer enn du gjør i dag.

De nasjonale rådene for fysisk aktivitet til voksne (18–64 år) og eldre (over 65 år) kan oppsummeres slik:

  1. Alle bør begrense tiden i ro og erstatte stillesitting med fysisk aktivitet uansett intensitet.
  2. Alle bør være aktive minst 150 til 300 minutter i uken på moderat intensitet eller minst 75 til 150 minutter på høy intensitet per uke. Eller en kombinasjon av disse.
  3. Som en del av de ukentlige anbefalingene bør voksne og eldre utføre øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper to eller flere dager i uken, da dette gir enda større helsegevinster.
  4. Eldre bør også gjøre balanseøvelser flere dager i uken som vil bedre balansen og forhindre fall

Tips til hvordan oppnå de anbefalte minuttene i løpet av uken:

  • Aktiv minst 20 minutter per dag på moderat intensitet.
  • Aktiv minst 10 minutter per dag på høy intensitet.
  • Eller du kan være aktiv i lengre perioder om gangen og færre dager i uken.

Lett intensitet tilsvarer en aktivitet der du kan snakke uanstrengt og ikke medfører vesentlig økning i puls eller andpusthet.

Moderat intensitet tilsvarer aktiviteter hvor man opplever seg lett andpusten og kan snakke i korte setninger.

Høy intensitet tilsvarer aktiviteter der man opplever seg andpusten til svært andpusten, kun kan si «ja» eller «nei» og har rask puls.

– Skulle du ønske at du var i litt bedre form?

Gyrid Beck Solberg