Hopp direkte til innhold

Spør deg selv: Hvorfor vil du trene?

I Hjertekampen inspirerer mentaltrener Gyrid Beck Solberg deltakerne til å yte maks. Her gir hun deg gode tips til hvordan du skal finne din indre personlige trener!

– ”Sakte er også fremover” er et uttrykk jeg liker godt. Det betyr at noen ganger får man bare på seg treningsdressen. Kanskje kommer du ikke lenger enn det, men da skal du ihvertfall være stolt over at du har fått på deg treningsdressen. Det viktigste er å finne ut: Hvorfor vil jeg trene? Hva tjener jeg på å trene, kontra å ligge på sofaen? Sier Gyrid Beck Solberg.

Gyrid.jpg

Ifølge Gyrid er det enklere å komme i gang med trening når man skjønner hvorfor man trener.

– Jeg har en mor på 90 år som går tur med rullator hver dag. Hver kveld holder hun seg i dørhåndtaket, og så tar hun 30 knebøy. Hun har bilder av barnebarna på veggen, og så tar hun 10 knebøy for hver gjeng barnebarn. Hun fant ut hvorfor hun ville trene. Hos oss er det mye hjertesykdom i familien, og moren min har skjønt at hun vil trene fordi hun vil ha det bra så lenge hun lever. Hun begynte og med ”Sakte er også fremover!”, forteller Gyrid.

Kom igang med trening etter ferien!

Finn ut hvorfor du skal trene!

– Marit Breivik, en av mine helter, sa: ”Gjør noe ihvertfall.”  Uansett hvor sakte eller hvor kort du går, så slår du alle som ligger på sofaen. Skaff deg kunnskap om hvorfor du trener og om du gjør det for deg selv eller for andre. Det er viktig at du gjør det for deg selv, sier Gyrid.

Hun mener det er viktig å lete etter det som er bra med treningen.

– Jeg er opptatt av å sette meg selv i godt humør. Det er vårt ansvar. Det er mitt ansvar å ta meg selv i å være god. Jeg er opptatt av å være takknemlig og lete etter ting å være takknemlig for. Det er veldig viktig. Det å være takknemlig for at jeg klarer å gå en liten tur eller klarer å bevege meg.

Det er ikke de lykkelige folkene som er takknemlige. Det er de takknemlige folka om er lykkelige!

Litt er også mye!

– Mange opplever at det er så langt frem til målet. Tenk at: ”Jeg skal være litt bedre i dag enn jeg var i går.” sier Gyrid. - Litt kan bety bare 5 minutter lenger gange. Eller bare det å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen. Å tørre å gå til postkassa uten å være redd for å segne om. Det trenger ikke å være stort. Målet kan være å gå 5 kilometer. Men hvis jeg klarer å gå 150 meter lenger i dag enn jeg gjorde i går, da kan målet være 150 meter hvis det i går var å ligge på sofaen, forklarer Gyrid.

Hun mener at det er avgjørende å sette seg mål.

Målet kan være og bare få opp pulsen. Å bli litt bedre enn det jeg var i går.

Vi må slutte å måle oss med alle andre. Vi må måle oss med oss selv. Vi er ikke alle andre, vi er oss selv. Derfor kan mitt mål være å komme litt lenger på turen i dag enn jeg gjorde i går.

Gyrid mener at egenvurdering etterpå kanskje er noe av det viktigste. 

– Spør deg selv: Hva var bra med denne turen? Hvorfor var det bra? Og hva kan jeg gjøre i morgen for å gjøre det litt bedre? Hvordan du klarer å gjennomføre treningen kommer bare an på deg selv. Det er viktig å feire de små seirene og ta seg selv i å være god hver eneste dag. Da det ene hjertekammeret til pappa sluttet å virke, begynte han kun å fokusere på de tre som fungerte. Det er bevisstgjøring og det er mentaltrening.

Vi har så lett for å fokusere på det vi ikke får til, istedet for å fokusere på det vi får til.

Hvordan fullføre et mål?

– Husk at bare litt er bra! Feire små seire og ta deg selv i å være god. Gjerne fortell det til folk. Jo mer du forteller at du har vært god, jo gøyere er det å være god. Gode venner kan man fortelle når man er lei seg til. Enda bedre venner kan man fortelle når man lykkes til. Da tør du å skryte, og det er så innmari viktig!

Det sosiale er, ifølge Gyrid, veldig viktig. 

– Det å forplikte deg til å møte så og så ofte er viktig.

Forpliktelser er gull verdt!

Du vil ikke skuffe de du har gjort avtale med. Hvis man klarer å lage små grupper så er det koselig, og så gjør man det til noe mer enn å gå en tur. Det blir også en sosial happening.

Hjertekampen er en gavepakke!

–  Hjertekampen gir deg eierskap til din egen helse. Det er kanskje det viktigste. Det er målbart. Kanskje du er flink til å skrive ned hva du har gjort og hvor langt du har gått. Jeg syns skritt-teller er helt genialt. Det er en motivasjon i seg selv.

Bli med i Hjertekampen og få motivasjon fra kjente idrettsutøvere, trenere, leger, kostholdseksperter og mental trener.

Last ned app

Få treningsprogrammet, tipsene og de inspirerende videoene direkte på telefonen din – last ned vår gratis Hjertekampen-app!

Download-on-the-AppStore.png  Tilgjengelig-paa-GooglePlay.png

– Det er trygge rammer og så er det jo gøy å kunne si at: ”Jeg skal trene med Marit Breivik, Susann Goksør eller en av de andre kapasitetene.

Derfor bør du trene

5 gode råd

Vær din indre personlige trener og ha rett fokus. Her er Gyrids beste råd til deg!

  1. Finn ut hvorfor du trener!
  2. Ta vare på treningsfølelsen!
    Sett deg inn i følelsen du har når du er ferdig med å trene. Hvis du kan huske følelsen, så er det viktig å ankre den etter en treningsøkt og tenke at i dag var jeg bra. Dette var deilig. Jo oftere du er stolt av deg selv etter at du er ferdig med å trene, jo sterkere sitter den følelsen i kroppen, og jo lettere er det å hente den frem igjen dagen etter. Følelsen når du har trent er så deilig. Så ta deg tid til å lagre den.
  3. Sett deg små mål!
    Finn ut hvorfor du trener og ta deg selv i å være god.
  4. Hva klarer du?
    Legg det ned på ditt nivå. Hva kan du klare? Ikke mål deg med alle andre.
  5. Fokuser på det som er bra!
    For hver gang jeg gjør en repetisjon så blir jeg bedre på det, enten jeg repeterer det som er bra eller dårlig for meg. Det du fokuserer på, det får du mer av. Fokuser på hvor bra det er for deg og hvor deilig følelse du får i kroppen etter at du har trent. Vær stolt av deg selv bare du får til litt!

Og husk: Sakte er også fremover.

Presentasjon av Hjertekampen

3 x 30 minutter i uken for et sterkere hjerte

Bli med på Hjertekampen - aktivitet bidrar til god hjertehelse. Hjertekampen er et enkelt og inspirerende trenings- og kostholdsprogram utviklet av LHLs fysioterapeuter i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog.

Les mer om Hjertekampen