Hopp direkte til innhold
Egentrening etter hjerneslag

Treningsprinsipper

I hjemmet er det et utall av treningsmuligheter, og i dette digitale magasinet gir vi deg ulike øvelser. Det er likevel viktig å huske på treningsprinsippene for alt du gjør.

  1. All bevegelse er bedre enn å bli sittende og liggende.

  2. Utholdenhetstrening er viktig for å klare å utføre hverdagslige aktiviteter.

  3. Bli andpusten når du trener.

  4. Mengdetrening er nødvendig for å klare å trene seg opp igjen.

  5. Du blir god på det du trener på.

  6. Likevekt gir bedre balanse.

  7. Stabilitetsmusklene er de små, dype og leddnære musklene (kjernemusklene) som ligger under de store kraftmusklene. De må trenes opp for å kontrollere bevegelsene.

  8. Små «rikkebevegelser» for å endre stilling i liggende og sittende posisjon er viktige bevegelser for å trene opp kontroll.

  9. Å trene balanse trener også opp kontroll.

  10. Balanse, styrke og utholdenhet er "ferskvare". Blir det ikke brukt, så "forsvinner" det. Det er derfor viktig å finne rutiner i hverdagen hvor det blir brukt.

  11. Det er den svake siden som må trenes opp, og skal derfor brukes mest mulig i daglige gjøremål om den skal bli sterkere og balansen bedre.

  12. Mange vil automatisk velge å bruke sin sterkeste side i daglige gjøremål. Det er i menneskets natur å velge «minste motstands veg». Men for slagpasienter er det den svake siden som må brukes for å trene den opp.

  13. Etter et hjerneslag er det lett å kun tenke effektive løsninger i hverdagslivet, men din jobb er å huske å inkludere den svake siden, selv om det ikke alltid oppleves hverken lett eller effektivt.

  14. Hør på musikk du liker og finn rytmen i kroppen.

Alle øvelser

Egentrening etter hjerneslag

Last ned informasjonsbrosjyren for egentrening etter hjerneslag