Hopp direkte til innhold
Egentrening etter hjerneslag

Øvelse: Å sitte ved spisebordet

En normal bevegelsesstrategi

  1. Fordel vekten likt over begge sitteknuter. Da blir ryggsøylen rett og vekten jevnt fordelt mellom høyre og venstre side.
  2. Ha begge føttene (hele foten) i gulvet (ikke på fotstøtter til rullestol). Da blir det lettere å finne balansen og bruke armene til å spise med.
  3. Ha svak arm på bord (fra albue til hånd) og bær vekten gjennom svakeste side. Da jobber du med bedring av kontroll og styrke i svakeste skulder- arm-hånd.
  4. Sitter du oppreist i stol (ikke lener deg bak inntil rygglenet hele tiden) og hodet er oppreist (ikke fremskutt) jobber du med styrke i mage, rygg og nakke.  Du vil også ha mindre sjanse til å svelge vrangt. Maten skal opp til munnen, ikke munnen ned til maten.
  5. Bruk den svakeste hånden så mye som mulig. Har du litt aktivitet i den, kan den være en støtte for tallerken. Eller bruke begge hendene til å holde rundt glasset. Er den svakeste hånden på bordet og du ser den, glemmer ikke hjernen at du har den.

Se øvelsen og bevegelsene i denne videoen

En kompenserende bevegelsesstrategi

  1. Du sitter tilbakelent, med hovedvekt over din sterkeste side og din svakeste hånd ligger i fanget.
  2. Kroppen er bøyd forover, lent over sterkeste side og hode fremskutt. I denne stilling bruker du ikke mage, rygg og nakke og du får heller ikke styrket disse musklene.
  3. Siden du sitter skjevt med bekkenet blir hele ryggsøylen skjevt belastet.
  4. Du får i deg mat med å senke hodet til maten, noe som bare forsterker en foroverbøyd stilling. I denne stillingen er det lettere å svelge vrangt.
  5. Muskulatur i rygg, spesielt mellom skulderblad blir overstrukket slik at de er vanskelige å få trent opp og forblir svake.
  6. Med svak hånd liggende passivt i fanget venner hjernen seg til at hånden ikke brukes og «kobler den ut», slik at den forblir svak.