Hopp direkte til innhold
Egentrening etter hjerneslag

Øvelse: Snu seg fra side til side i seng

Denne øvelsen er med på å trene opp hodekontroll og aktiv bruk av blikket. Det er viktig å kunne snu seg over på begge sider slik at begge sider blir trent.

En normal bevegelsesstrategi

Snu deg fra side til side i seng ved å bruke bekken, mage, rygg og skuldre. Dette innebærer ofte små «rikkebevegelser» som styrker kjernemuskulaturen som er viktig for å kunne holde balansen din selv i sittende, stående og gående stilling. Slik gjør du det:

  1. Fra ryggliggende til sideliggende, bøy begge knær og støtt føttene i madrassen, eller på en antisklimatte i senga.
  2. Fold hendene og hold dem opp mot taket.
  3. Snu hodet og se den veien du vil snu deg, og før hendene og knærne etter.
  4. Har du en medhjelper kan vedkommende dytte ned på øverste skulder, noe som vil stimulere til økt aktivitet i magen, ryggen og bekkenet.

Denne øvelsen er med på å trene opp hodekontroll og aktiv bruk av blikket. Det er viktig å kunne snu seg over på begge sider slik at begge sider blir trent. Sjansene for å få liggesår eller lungebetennelse minskes dersom du endrer stillingen i seng jevnlig.

Se øvelsen og bevegelsene i denne videoen

En kompenserende bevegelsesstrategi

Mange velger å snu seg fra side til side i seng ved å holde i sengehest og dra seg med den sterkeste armen/hånden for å komme over på siden. Den svake siden trenes da ikke opp og forblir svak.