Hopp direkte til innhold
Egentrening etter hjerneslag

Øvelse: Sitt - stå - sitt

En normal bevegelsesstrategi

  1. Åk deg frem på stolen.
  2. Len deg godt fremover før du begynner å reise deg opp. Sett svakeste fot bak sterkeste fot, da bruker du svakest fot mest.
  3. Når du begynner å reise deg går vekten fortsatt litt fremover og du retter deg gradvis opp i rygg, hofter og knær samtidig.
  4. Knær og tær skal peke rett frem, det styrker hofter. Er det svakhet i hoften peker ofte kne og fot utover.
  5. Reiser du deg opp uten bruk av hender, trener du opp balanse og muskler du er avhengig av for å kunne stå uten støtte og for å kunne gå.
  6. Har du behov for å skyve fra med hånden på armlenet får du best trening om du klarer å snu deg litt over svakest side og skyve fra med svakest hånd, eller å søke etter  armlenet med svakeste hånd når du setter deg.
  7. Når du setter deg gjelder de samme prinsipper som for å reise seg. Hold igjen med musklene så du setter deg rolig og kontrollert, dette er god styrketrening for lår.
  8. Se om du klarer å stå uten å holde deg og se deg rundt. Da trener du opp balansen.

Se øvelsen og bevegelsene i denne videoen

En kompenserende bevegelsesstrategi

  1. Du blir sittende langt inn i stolen.
  2. Du presser gjerne bakover mot ryggstøtten av stolen for å hente kraft til å komme opp og mister lett balansen bakover.
  3. Du vil dra deg opp med den sterkeste hånda (hjelp fra en annen person eller et møbel/håndtak).
  4. Du reiser deg opp med å lene deg over den sterkeste siden. Da får du ikke trent opp den svakeste siden og den forblir svak og med nedsatt balanse.
  5. Klarer du ikke ta vekt gjennom den svakeste foten når du står (du hinker med den sterkeste foten), har du heller ikke en fot til å gå med.
  6. Når du setter deg lener du deg for langt bakover og du klarer ikke å holde igjen med lårmuskler.
  7. Du setter deg ukontrollert, stolen vil gå bakover og det er stor fare for fall.
  8. Det er fare for at du utvikler smerter i sterk sides muskler, sener og ledd grunnet overbelastning.