Hopp direkte til innhold
Norge rundt med LHL
Benedicte og Gry Sinnerud

Mor og datter trener sammen med Hjertekampen!

Da koronaen stengte ned treningssentrene måtte Gry Sinnerud og datteren Benedicte finne nye måter å trene på. Løsningen ble Hjertekampen på stuegulvet!

– Da vi måtte finne andre måter å trene på falt valget på Hjertekampen. Så nå trener datteren min og jeg sammen hjemme på stuegulvet, sier Gry (48) som er medlem av LHL Vestre Toten.

Det var på rehabilitering på LHL-sykehuset Gardermoen i 2018, at Gry begynte å trene.

– Jeg begynte på treningssenter etter at jeg kom hjem. Men da det ble stengt ned under pandemien måtte vi finne noe annet. Da fant vi Hjertekampen, så det var veldig alright. Vi så reklame for Hjertekampen-appen på lhl.no, så da begynte vi å trene med den.

Velkommen til Hjertekampen, med Ona Eklund, fysioterapeut i LHL

3 x 30 minutter i uken for et sterkere hjerte

Bli med på Hjertekampen - aktivitet bidrar til god hjertehelse. Hjertekampen er et enkelt og inspirerende trenings- og kostholdsprogram utviklet av LHLs fysioterapeuter i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog.

Les mer om Hjertekampen

Datteren min trente på treningssenteret da det stengte ned. Vi fant ut at vi jo kunne trene sammen, så da begynte vi begge å trene hjemme. Det er det som er så fint med Hjertekampen, at det er tilrettelagt for alle. Benedicte (28) motiverte meg, dro meg opp av sofaen og var liksom PT-en min. I tillegg er det jo sosialt når vi trener sammen begge to. Vi bor i samme hus på Raufoss, så det var noe vi kunne gjøre sammen, sier Gry.

Det er bare å motivere seg og prøve å få med ett familiemedlem eller en venn og motivere hverandre. Det er et lavterskeltilbud som du kan gjøre hjemme. Du trenger ikke noe fancy utstyr eller klær. Man slipper å ha mye utstyr. Det er lett å skjønne, greie øvelser og ingen vanskelige trinn. Det er enkle øvelser som de fleste får til!

Gry Sinnerud

Trener variert

Vi trener alt av programmer. Det som er så fint er at du bruker ikke to timer på å trene. Det er veldig kort og greit.

Gry er alvorlig syk og har antisyntetase syndrom, en sjelden sykdom som har gjort at hun har fått lungefibrose og pulmunal hypertensjon.

– Jeg bruker O2-maskin og har bare 20 prosent kapasitet på lungene. Trening for meg gjør at jeg klarer bedre de tingene jeg gjorde før. Jeg klarer ikke nødvendigvis mer, men det gjør alt mye lettere. Det blir ikke så anstrengt når jeg gjør aktiviteter.

Vi driver med hest. Datteren min er aktiv dressurrytter, så vi driver i stallen hele tiden. Legene på Rikshospitalet sier at den jobben jeg gjør med å drive i stallen og trening gjør at jeg har fått et mye bedre liv.

Egentlig er jeg på grensen til å få transplantasjon, men så er jeg så frisk i meg selv så jeg holder meg veldig stabil. De er veldig fornøyde med at jeg gjør en innsats selv. Treningen spiller en veldig viktig rolle, sier Gry.

Treningen gir mye kvalitetstid sammen

– Jeg trodde jeg at jeg ikke hadde noe mer å hente på treningsbiten. Men da jeg begynte å trene styrke og var på gruppetimer så skjønte jeg at jeg hadde faktisk ganske mye å hente. Kombinasjonen med trening og det å drive med hester er gull! Vi har to hester og er mye på trening og konkurranser. Så vi er mye sammen både i stallen og når vi trener hjemme.

Oppskriftene er en bonus!

Gry og Benedicte bruker flittig oppskriftene i Hjertekampen.

Linsesuppe med grov foccacia har blitt favoritten hjemme. Den spiser vi mye. Appen er veldig fin. Det passer for alle og er tilrettelagt i vanskelighetsgrad. Jeg må jo ta det litt roligere enn Benedicte. Mens hun gønner på med det vanskeligste. Vi tilpasser oss, sier Gry, som oppfordrer andre til å begynne å trene med Hjertekampen.

– Det er bare å motivere seg og prøve å få med en familiemedlem eller venn og motivere hverandre. Det er et lavterskeltilbud som du kan gjøre hjemme. Du trenger ikke noe fancy utstyr eller klær. Man slipper å ha mye utstyr. Når du trenger vekter så kan du for eksempel bruke brusflasker eller andre ting. Og du kan bare gjøre det hjemme når det passer deg. Nå har jeg begynt å legge inn noen knebøy når jeg lager mat og legger inn litt trening nå og da. Det er veldig tilpasset og greit forklart på både nivå 1,2 og 3. Det er lett å skjønne, greie øvelser og ingen vanskelige trinn. Det er enkle øvelser som de fleste får til!