Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Mat som gir god helse

Her er nøkkelingrediensene som kan hjelpe deg til å få et sunt og helsefremmende kosthold.

Banandietten, blodtypedietten, halleluja-dietten, huleboerdietten, tretimersdietten ... Det mangler åpenbart ikke på muligheter til å spise seg sunn og lekker (sigarett-dietten som var populær på 1920-tallet er heldigvis fortrengt).

Men overfloden av til dels motstridende dietter som alle påstås å være best for helsa skaper et forvirrende bilde av hva man egentlig bør spise og ikke spise. Men hva er egentlig best for helsen? Dette ønsket to amerikanske forskere å komme til bunns i, og gikk derfor gjennom de mest populære diettene som påstås å være bra for helsen. Hva kom de frem til?

De fant at dersom man med ordet «diett» mener et spesifikt sett med strenge kostholdsprinsipper, finnes det ingen som er best for helsen. Men hvis man med «diett» i stedet mener et mer generelt og mindre strengt kostholdsmønster, er svaret et tydelig ja!

Sunne likhetstrekk

Forskerne analyserte blant annet dietter med både lite og mye karbohydrater, det tradisjonelle asiatiske kostholdet med svært lite fett, det mer fettrike middelhavskostholdet, det såkalte “steinalderkostholdet” som utelukker korn og melkeprodukter, og anbefalinger fra helsemyndighetene. Disse diettene virker til tider motstridende, men de har også flere likhetstrekk:

Maten som anbefales er i hovedsak lite bearbeidete råvarer, kommer i hovedsak fra planteriket – grønnsaker, frukt, bær, nøtter og belgvekster – og inneholder lite tilsatt sukker og raffinert stivelse (slik som siktet mel med lite fiber).

De foretrukne fettkildene er planteoljer, fisk og nøtter, mens magert kjøtt er en god proteinkilde. 

Med andre ord ser det beste kostholdet ut til å bestå av ekte mat, for det meste plantematvarer, og moderate mengder.

Tilfeldigvis er et slikt kosthold også bra for andre dyrearter og miljøet rundt oss, skriver forskerne i tidsskriftet Annual Review of Public Health.

Dokumentert effekt

Slike kostholdsmønstre gir rikelig med vitaminer og mineraler, riktige typer fett og karbohydrater, og er godt dokumentert å være langt bedre for helsen enn et typisk “vestlig” kosthold med mye rødt og bearbeidet kjøtt og produkter med mye tilsatt sukker, salt og fett.

Eksempelvis viser en ny undersøkelse av 17 000 svenske middelaldrende menn og kvinner at de som i størst grad fulgte de generelle kostholdsrådene fra myndighetene, hadde 30 prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdom etter omtrent 14, år sammenliknet med de som fulgte anbefalingene i minst grad. Dette var uavhengig av blant annet alder, livvidde og røyking. Hovedtrekkene ved det sunne kostholdet var frukt, grønnsaker og belgvekster, fisk og fullkorn.

Små skritt er bedre enn ingenting

Naturligvis er vi alle forskjellige og har ulike behov. Men vi vet altså mye om det grunnleggende, og om variasjonene rundt temaet, noe som åpner opp for personlige tilpasninger og preferanser. Et sunt liv har rom for pølse og kake også! 

Dessverre ligger det i underbevisstheten til mange av oss at sunn mat ikke smaker så godt. Til det kan jeg si at når smaksløkene ikke får den maten de liker, lærer de seg raskt å like maten den får. Ikke streb etter det perfekte, det er uoppnåelig. Det beste kostholdet for deg er det kostholdet du kan leve lykkelig med resten av livet.

Du trenger heller ikke å gjøre alt på én gang. Start med å fylle halvparten av middagstallerkenen din med grønnsaker, det er utgjør i seg selv et godt grunnlag.

Heldigvis har det aldri før vært enklere å få tak i trygg, fersk og sunn mat. Og det er aldri for sent! 

 

Artikkelen ble først publisert i Det nytter nr. 3-2014.

Artikkelen er oppdatert januar 2018.

Publisert 25.11.2014