Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Fiskespisere har lavere risiko for hjerneslag

Hvor mye skal til?

Fisk er en god kilde til flerumettede omega-3-fettsyrer, som kan være gunstige for hjerte- og karsykdom, men det er ikke dokumentert at tilskudd av omega-3 reduserer risikoen for hjerneslag. 

Det finnes imidlertid en rekke undersøkelser av sammenhenger mellom inntak av fisk og hjerneslag. Mer enn 30 vitenskapelige befolkningsstudier har kartlagt fiskeinntak og fulgt mennesker over tid for å se på deres risiko for å rammes av hjerneslag eller dø av hjerneslag[1,2].

Samlet sett viser disse at personer som spiser mest fisk har om lag 10 prosent lavere risiko for å få hjerneslag enn de som spiser lite fisk. Jo mer fisk man spiser, jo mer faller risikoen: å øke inntaket av fisk med 200 gram per uke er forbundet med 4 prosent lavere risiko, mens 400 gram fisk per uke er forbundet med 7 prosent lavere risiko.

Dette støtter anbefalingen om å spise fisk til middag eller lunsj to-tre ganger i uken (totalt 300-450 gram), gjerne også fisk som pålegg.

Effekten på hjerneslag er ikke veldig stor, men heller ikke ubetydelig, som en del av et sunt kosthold som forebygger hjerneslag. Å erstatte én porsjon rødt kjøtt per dag med fisk var dessuten knyttet til 17 prosent lavere risiko for hjerneslag i en stor studie av amerikanske menn og kvinner[3].

Særlig er risikoen for blødende hjerneslag (hjerneblødning) lavere blant personer med høyt fiskeinntak. Blødende hjerneslag har andre risikofaktorer enn hjerneslag som skyldes blodpropp i hjernen (hjerneinfarkt). Kvinner som spiser mye fisk ser videre ut til å ha noe lavere risiko enn menn.

Både fet og mager – men ikke fritert – fisk

Et høyt inntak av spesifikt fet fisk er forbundet med 16 prosent lavere risiko blant de som spiser mest sammenliknet med de som spiser minst[2]. Også mager fisk (som har mindre enn 5 prosent fett) kan være gunstig[4], men dette er ikke undersøkt like mye. Mager fisk har i likhet med fet fisk vist seg å redusere risikofaktorer for hjerte og karsykdom, som blodtrykk og atrieflimmer[5, 6]. I en stor, 10 år lang studie av mer enn 30 000 svenske kvinner, hadde de som spiste mer enn tre porsjoner mager fisk i uka 30 prosent lavere risiko for hjerneslag sammenliknet med de som ikke spiste noe[7].

Enkelte studier har imidlertid vist at det å spise mye fritert fisk er negativt med tanke på hjerte- og karsykdom, også hjerneslag. Dette kan skyldes at steking i mye olje endrer fettsammensetningen i fisken, eller at fettet i fisken harskner grunnet høy temperatur. På den annen side er fritert mat gjerne også en markør på et generelt usunt kostholdsmønster.

Miljøgifter i fisk og hjerneslag

Alle typer matvarer inneholder stoffer som er både gunstige og skadelige for helsa. Fisk og sjømat er kilder til miljøgifter, som kvikksølv, dioksin og PCB. Forskningen på fiskeinntak tyder på at fordelene av å spise fisk veier opp for mulig risiko når det gjelder hjerte- og karsykdom, men samtidig er det også en sammenheng mellom et høyt inntak av miljøgifter fra fisk og risiko for hjerneslag[8].

Det betyr ikke at man bør unngå fisk, men man bør begrense inntaket av store fisker (som fersk tunfisk eller stor gjedde og kveite) og ikke spise fisk fra forurensede områder. Alle bør derfor være kjent med Mattilsynets fiskeråd.

Publisert 05.12.2018

Kilde

[1] Fish Consumption and Stroke Risk: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, 2018.

[2] Association between fish consumption, long chain omega 3 fatty acids, and risk of cerebrovascular disease: systematic review and meta-analysis. British Medical Journal, 2012.

[3] Dietary Protein Sources and the Risk of Stroke in Men and Women. Stroke, 2012.

[4] Effects of fatty and lean fish intake on stroke risk: a meta-analysis of prospective cohort studies. Lipids in Health and Disease, 2018.

[5] Nutrients in Fish and Possible Associations with Cardiovascular Disease Risk Factors in Metabolic Syndrome. Nutrients, 2018.

[6] Fish, long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acid intake and incidence of atrial fibrillation: A pooled analysis of two prospective studies. Clinical Nutrition, 2017.

[7] Fish consumption and risk of stroke in Swedish women. American Journal of Clinical Nutrition, 2011.

[8] Dietary exposure to polychlorinated biphenyls is associated with increased risk of stroke in women. Journal of Internal Medicine, 2014.