LHL Astma og allergi

Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Tilrettelegging ved matallergi

Nyttige tips for foreldre, barnehager, skoler og andre som tilbereder og serverer mat til noen med matallergi.

Hvis det er personer med allergi som skal spise maten du serverer eller lager er det noen ting det er viktig å huske på:

  • Få informasjon om hva personen ikke tåler og hvor alvorlig allergien er: 
    Ved alvorlig allergi kan en liten smule være nok til å utløse allergisk reaksjon. Like viktig er det å finne gode erstatningsprodukter for det som fjernes fra kosten.

    Allergiskjema
    I skoler og barnehager kan et skjema som viser hva barnet er allergisk mot være et nyttig verktøy. Her finner du skjema som kan fylles ut.

    Skjemaet kan inneholde informasjon om barnet, hva som skal unngås og hva som brukes som erstatning, symptomer, behandling og kontaktinformasjon.
  • Les varedeklarasjon hver gang og forsikre deg om at produktet ikke inneholder noe som skal unngås. Husk at et allergen kan ha mange betegnelser og innholdet i en vare kan endres.

    Å lage mat fra bunnen av gir bedre kontroll med hva sluttproduktet inneholder. Rene råvarer er ikke tilsatt noe. Se etter fri-for produkter i dagligvarebutikken. Med fri-for menes produkter uten ett eller flere allergener. Glutenfritt, melkefritt, uten egg og/eller uten nøtter osv.

Podkast om matallergi i skole og barnehage

Nøttefrie skoler er pase. I denne episoden av Helsepodden LHL vil vi sette fokus på hvordan barn, foreldre og skole, barnehage sammen kan tilrettelegge for en trygg hverdag med matallergi.

Melkeallergi eller laktoseintoleranse?

Det er stor forskjell på diett ved melkeallergi og laktoseintoleranse. Ved allergi må melk og alle produkter av og med melk utelates helt fra kosten. Ved laktoseintoleranse tåler man laktosefrie meieriprodukter og produkter med lavt innhold av laktose, for eksempel gulost, laktosefri og laktoseredusert melk, rømme, yoghurt osv. Litt melk i mat går også greit for de aller fleste. Søte meieriprodukter som brunost, prim, iskrem, melkebasert grøt og krem med mer må unngås.

Opplys derfor om det er melkeallergi eller laktoseintoleranse det skal tilberedes mat for.

Podkast om melkeallergi

Melkeallergi er den vanligste matallergi hos små barn. Når voksne ikke tåler melk er det melkesukkeret eller laktose man reagerer på. Men hva er forskjellen? Har får du høre og lære om begge tilstandene, og hvordan man kan leve best med melkeallergi. 

Hva kan du bruke som erstatning?

Melk:

Melk kan erstattes med melkefri margarin eller olje til steking og baking. I saus, suppe, middagsretter og lignende kan man bruke kokosmelk, soya-, ris- eller havreprodukter. Det finns melkefri fløte, rømme, yoghurt og vaniljesaus av soya og havre. Som pålegg kan man bruke produkter av rent kjøtt og fisk, makrell i tomat, visse typer kaviar og melkefri leverpostei, soyaost, egg og syltetøy.

Egg:

Ved eggallergi finnes det eggerstatning til bruk i bakverk, No-egg og Egg-Replacer.

Man kan lage sin egen eggerstatning med en blanding av bakepulver eller natron, maismel og olje/vann, juice/Farris, avhengig av hva man skal lage. Bakepulver og natron for heving av bakverk, maismel for gulfarve og vann, olje, juice eller Farris som væske. Kullsyren i Farris gir litt saftigere bakverk enn vann, juice litt ekstra smak og olje om man ønsker mer fett og saftighet.

Nøtter, mandler og peanøtter:

Noen er allergisk overfor nøtter/mandler andre overfor peanøtter. Nøtter kan i bakverk og matretter erstattes med gresskarkjerner, solsikkefrø, pinjekjerner eller linfrø. Ristet frø, havregryn eller brødsmuler kan brukes som topping.

Vær oppmerksom på at visse typer snacks er stekt i peanøttolje. Selv om oljen er renset for peanøttproteiner er det noen som opplever at de reagerer. Velg derfor noe annet for sikkerhets skyld.

Podkast om nøtteallergi

Hva er nøtteallergi og hvordan arter dette seg for den som har dette? LHL gir deg råd og tips til hvordan du best mulig kan leve med nøtteallergi.

Gluten:

Gluten erstattes med glutenfritt korn eller glutenfrie produkter. Eksempelvis glutenfri havre, mandelmel, bokhvete, hirse, mel av potet, ris, soya, mais og belgvekster er glutenfritt. Velg glutenfri buljong og glutenfri soyasaus. Produkter med hvetestivelse tåles av de aller fleste som har et glutenfritt kosthold og kan brukes med mindre annet er avtalt.

Tenk allergi i hele prosessen

Innkjøp

Vær bevisst ved innkjøp slik at basisretter enkelt kan tilberedes slik at alle kan få det samme. Velg bort de mest allergene ingrediensene.

Kjøp brødvarer uten nøtter, soyasaus uten gluten, buljong uten gluten, stek i olje, melkefri margarin. Velg krydderblandinger uten gluten og melk.

Oppbevaring

Oppbevar alltid fri-for produkter i originalemballasjen med varedeklarasjonen på. Hold orden slik at ingredienser og matvarer ikke kommer i kontakt med hverandre.

Allergener fra et produkt kan "smitte" over og forurense et annet produkt som skal være fri-for. Bruk tette bokser og merk dem med innhold. Bruk alltid samme boks/farge/merking til fri-for produkter og oppbevar dem på faste plasser.

Ha egne oppbevaringsbokser til glutenfritt. Om noe fryses eller settes i kjøleskap, merk med hva det inneholder og evt navn på den som skal ha maten.

Tilberedning

Lag spesialmat først. Ha egne, merkede redskaper til fri-for produkter. Eget skjærebrett, bestikk, brødformer, og serveringsfat til glutenfritt. Ikke legg glutenfritt sammen med vanlige brødvarer.

Unngå å pynt med nøtter på kaker og desserter.

Dersom noen reagerer på gluten, egg eller fisk må det ikke benyttes samme stekeplate eller frityrolje i tilberedingen. Det vil da være smuler og rester som smitter over til de andre matvarene.

Er det noen med alvorlig allergi overfor egg eller fisk bør mat til disse tilberedes i egne kokekar. Proteiner fra egg og fisk kan brenne seg fast i gryter og panner og små rester kan sitte igjen etter vask. De mest følsomme allergikerne kan reagere på selv så små mengder.

Snakk med de som skal spise maten og fortell hvordan den er tilberedt. Vær ærlig og ikke gjett. Den som ha en allergi må på bakgrunn av opplysningene som gis selv ta stilling til om det er trygt nok for seg.

Vær oppmerksom på at noen kan reagerer på lateks som finnes i enkelte engangshansker. Lateks er naturgummi og gir allergisk reaksjon hos en del. Det er mulig å få allergisk reaksjon av mat håndtert med latekshansker.

Servering

Hold rettene fra hverandre for å unngå forurensing av uønskede ingredienser. Bruk eget bestikk og serveringsfat til fri-for rettene. Merk rettene med hva de inneholder.

Følg Mattilsynets merkeregelverk for merking av allergener.

Dersom noen skal ha annen mat enn de andre må, denne holdes separat og gjerne merkes med navnet til den som skal ha den. Ikke la barn bytte eller smake på hverandres mat dersom noen har allergi. La en voksen sitte i nærheten av den som har allergi og følg ekstra godt med.

Rengjøring

Hold orden der du tilbereder og serverer mat. Tørk opp søl og husk at en klut drar med seg smuler og søl som inneholder allergener. Skift klut ofte. Barn klisser til bordplater og stoler så tørk av alle flater som er tilgriset. Vaske hender etter måltidene for å unngå at matrester overføres til leker og andre ting.

Bursdager og spesielle anledninger

I en barnehage eller skole der det er noen med allergi, er det fint om man til feiringer og felles måltider tilstreber at alle kan få samme mat. Man kan utmerket godt lage en god kake eller rett uten melk, gluten eller nøtter som passer for alle. Det er hyggelig, enkelt og trygt om alle kan spise det samme.

Til godteposer kan man velge gelegodteri, glutenfri lakris, sukkertøy, marshmallows, smoothie, popkorn poppet i olje, frisk eller tørket frukt, for å unngå melk, gluten og nøtter.

Enten man baker selv eller bruker ferdig kakemiks kan man ved å erstatte smør med melkefri margarin eller olje enkelt få en melkefri kake. Pynt med melisglasur uten å tilsette smør og gelepynt på toppen. Det finnes pølser uten melk og gluten som passer for de aller fleste.

Les mer om oppskrifter som er tilpasset de ulike allergier.

Flere tips og råd for ferie og høytid

Allergivennlige oppskrifter

Her finner du gode oppskrifter uten melk, egg, gluten og nøtter.