LHL Astma og allergi

Hopp direkte til innhold

Astma og kulde

Det er ingenting i veien for at barn og voksne med astma kan være ute selv om kvikksølvet kryper nedover på gradestokken. Ta de riktige forholdsreglene og nyt uteaktiviteter også om vinteren.

Barn, ungdom og voksne med kroniske luftveissykdommer, og spesielt astma og kols, tåler kulden dårligere enn andre. Å puste inn kald luft fører til avkjøling av luftveiene og påfølgende irritasjon i slimhinnen. Resultatet er at luftveiene trekker seg sammen og at passasjen snevres inn slik at det blir tyngre å puste.

Les også: Astma hos barn.

Det vil være individuelle forskjeller på hvor kaldt det må være før pusteproblemer oppstår. Den enkelte må finne ut hvor grensen går, og når det er lurt å dekke til nese og munn. Ved å puste gjennom et skjerf, en høy jakkekrave, en buff eller et annet plagg foran nese og munn, blir luften man puster inn både litt varmere og litt fuktigere og man kan unngå pusteproblemer. Det finnes også forskjellige hjelpemidler som man kan bruke for å varme opp lufta, som ulike varmemasker eller lungplus som er et munnstykke.

Kan jeg trene?

Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for alle og spesielt for de med astma eller kols fordi det gir bedre kontroll på sykdommen. Når det er kald vær, vil det ofte også være mer forurensing fra biltrafikk og fyring. Unngå områder som ligger tett inntil veier med stor trafikkbelastning.

Man kan også trene i kulden. Intensiteten bør selvsagt være lavere enn ellers, og det er viktig å varme opp lengre og roligere enn normalt. De som har anstrengelsesutløst astma må huske på å ta anfallsmedisin 15-20 minutter før aktiviteten starter.

Det er ingen fasit på hvor kaldt det må være før barna må holdes inne. Foreldre må selv vurdere dette ut fra barnets alder og sykdomstilstand. Man må også ta med i betraktningen at vind gjør at det oppleves kaldere enn hva gradestokken faktisk viser. Det anbefales ikke å trene hardt ved temperaturer ned mot minus 15, men dette er individuelt og for andre kan minus 5 være grensen.