Hopp direkte til innhold

Et sunnere liv Ta vare på helsen - tips og råd for et sunnere liv

Gode levevaner er vesentlig både for å forebygge kroniske sykdommer og for å ha et godt liv med sykdom. Her finner du informasjon og råd om en helsefremmende livsstil.

Velkommen til Hjertekampen, med Ona Eklund, fysioterapeut i LHL

3 x 30 minutter i uken for et sterkere hjerte

Bli med på Hjertekampen - aktivitet bidrar til god hjertehelse. Hjertekampen er et enkelt og inspirerende trenings- og kostholdsprogram utviklet av LHLs fysioterapeuter i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog.

Les mer om Hjertekampen
Laks med mangosalsa

Matoppskrifter

Trenger du tips til en sunnere middag, inspirasjon til noe eksotisk eller noe som kan lages raskt? LHLs kostholdseksperter har samlet gode, velsmakende og sunne frokoster, middager, desserter og mye mer - som garantert blir en suksess i heimen! Du finner også flere allergivennlige oppskrifter her.

Se våre matoppskrifter

Ernæring, mat og helse

Hvordan redusere kjøttforbruket?

For mange nordmenn har kjøtt en naturlig plass i hvert måltid. I Norge har kjøttforbruket økt jevnt i flere tiår, og i 2012 spiste vi omtrent 20 kilo mer kjøtt enn i 1989. For befolkningens helse og for klimaet anbefales det å kutte ned på kjøttforbruket. Helsedirektoratet anbefaler også at vi reduserer på mengden rødt og bearbeidet kjøtt til 500 gram per uke. I denne artikkelen får man tips på hvordan ha smakfulle, mettende og næringsrike måltider, uten kjøtt.