LHL Astma og allergi

Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

11 gode råd når uteluften er forurenset

Barn er mer sårbare enn voksne når de blir utsatt for luftforurensning fordi de har lunger som vokser. Her får du gode råd for hvordan du kan beskytte deg selv og barna når uteluften er forurenset.

Desember, januar og februar er de kaldeste månedene i året og kan derfor være de verste når det kommer til forurenset uteluft. Kulda bidrar til at det skapes inversjon, som betyr at når det er kaldt på bakken og varmere lengere opp, blir lufta stillestående. Luften får ikke beveget seg og samler utslipp fra både eksos og partikler fra vedfyring.

Les om sunnere vedfyring.

Hos sårbare grupper (personer med astma og kroniske luftveis- og hjerte-/karsykdommer) kan det å puste inn forurenset luft fra biltrafikk gi økt hoste, bronkitt og mindre motstand mot infeksjoner. De som har astma reagerer med nedsatt lungefunksjon selv etter kort tids eksponering. Allergikere vil kunne oppleve økt irritasjon av slimhinnene. Blir du utsatt for langvarig eksponering kan det bidra til å utvikle sykdommer i luftveien og hjerte-kar systemet.

Barn mest utsatt

Barn har et høyere oksygenopptak per kilo, noe som gjør at de puster raskere, og får i seg mer forurenset luft. Det vil være mest forurensning langs bakken og derfor vil barn puste inn mer forurenset luft på grunn av sin lave "pustehøyde".

11 gode råd

  1. Gå i sidegatene: Styr unna gang- eller sykkelveier som ligger tett inntil trafikkerte veier når du skal trene eller ut på tur. Kan du ta en mindre trafikkert vei når du skal gå til jobben eller sykle til barnehagen, er det en god idé.
  2. Opp fra bakken: Bær barnet på armen eller i bæremeis hvis du beveger deg langs trafikkerte veier. Bruk barnesete på sykkel, istedenfor sykkelvogn. Da kommer barnet høyere opp fra bakkenivå der konsentrasjonen av forurensningen er størst.
  3. Vær ekstra forsiktig om du er gravid: Gravide bør særlig unngå forurensede gater og områder. Barnet i magen tar også skade av luftforurensningen, og det er sett en sammenheng ved å puste inn forurenset luft og for tidlig fødsel.
  4. Opp i høyden: Legg uteaktiviteter til høyereliggende områder, hvor konsentrasjonen av forurenset luft er lavere.
  5. Pust gjennom nesen, den fungerer som et filter for de største partiklene.
  6. Unngå å trene i områder med mye trafikk. Under fysisk aktivitet puster man mer og får i seg mer forurensning.
  7. Vær inne om nødvendig. Er du eller ditt barn i risikogruppen, kan det være nødvendig å holde seg inne på de verste dagene.
  8. Velg bosted med omhu: Unngå kjøp av bolig som ligger langs høy trafikkert vei. Over tid kan det medføre helseproblemer.
  9. Unngå å lufte med åpne vinduer eller ventiler mot forurensede områder. Gjennomluft heller et par ganger om dagen i stede for å ha ventilene åpne hele døgnet. Luft fortrinnsvis mot bakgården/ikke mot trafikkert vei.
  10. Unngå rushtiden - hvis mulig. Forurensingen er som regel verst på de mest trafikkerte tidspunktene på døgnet (det vil si ukedager i morgen- og kveldsrushet kl. 06 - 10 og 15 - 18).
  11. Skru på resirkulering av luft i bilen før du havner i kø eller kjører inn i en tunnel.

 

Nyhetsbrev

Jeg vil ha nyhetsbrev fra LHL Astma og allergi - for gode tips og nyheter.

Ved å registrere din e-post samtykker du til at LHL kan sende deg nyhetsbrev med informasjon. Vi bruker ikke din e-postadresse til noe annet enn dette. Du kan når som helst melde deg av. Se også hvordan vi behandler dine persondata.

 

På hjemmesiden til Norsk Institutt for Luftforskning får du varsler om luftkvaliteten på mange steder i Norge.