Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Behov for ekstra oksygen ved trening eller flyreiser?

Det kan være lett å gå seg vill i en verden av medisinsk terminologi og forkortelser, i det følgende vil vi avmystifisere tester som brukes til å avgjøre om du har behov for oksygenbehandling ved trening og eventuelt om du har behov for oksygen når du er på flyreise.

HVA STÅR CPET FOR OG HVA BRUKES DET TIL?

Ved kardiopulmonal belastningsundersøkelse (CPET) kartlegger vi fysiologisk respons av hjerte og lunger under fysisk aktivitet (på tredemølle). Den viser lungefunksjon, blodtrykksrespons, hjerterytme, oksygeninnhold i blodet, og måler den fysiske formen (maksimalt oksygenopptak).

HVORDAN FUNGERER DETTE I PRAKSIS?

Det fungerer slik at du går på tredemølle under overvåking av både lege, sykepleier og noen ganger også en test-ingeniør, altså 2 til 3 personer som passer på deg. Målet er at du under kontrollerte former skal få testet deg under belastning, både med hensyn til hjertet og lungene. Resultatet av testen brukes til å vurdere din tilstand og eventuelt behov for oksygen under trening.

HVORFOR TAR DET SÅ LANG TID?

Hele testen tar 60-90 minutter, hvor du går på tredemølle ca 10 av disse. Hva i all verden går all den andre tiden med til? Jo, den går fort skal jeg si dere.

Først så skal det tas EKG i hvile, når dette er gjort så skal det monteres live EKG sensorer på kroppen din så de kan følge med på hjertet ditt under testen. Hoster du så ser du grafene flyr i taket for så og roe seg ned igjen 

Så kommer en av årsakene til at testen kun gjennomføres på sykehus og at lege er tilstede hele tiden, de skal nemlig legge inn en slange med kran direkte i pulsåren på håndleddet ditt. De kan da ta ut blodprøver med arterieblod med jevne mellomrom under testen. Her vil de selvfølgelig få nøyaktige sanntidsdata over oksygenmengde i blodet m.m. Dette gir mer nøyaktige data enn det å kun bruke et pulsxoymeter, som du for øvrig har på fingeren i tillegg slik at de kan følge O2 metningen din kontinuerlig og ikke bare ved kontrollpunktene med blodprøve.

Nå er vi vel klare til å starte? Neida, først så skal de montere blodtrykksmansjett og koble til maskinen. Så skal alle EKG sensorene festes til en egen enhet som festes med et belte rundt kroppen og til slutt så pakkes overkroppen din inn i netting (litt som en surret stek) slik at slanger og sensorer ikke skal fly vegg-i-mellom når du starter din lette Ingebrigtsen imitasjon på tredemøllen.

Så får du på maske som også er tilknyttet maskinen som dere ser til venstre på bildet over. På dette tidspunktet ser du litt ut som en blanding av en jagerflyger og en surret stek.

Nå nærmer vi oss, og de tar blodprøver av arterieblod (heretter omtalt kun som blodprøver) for å vite nøyaktig metning før vi starter.

Da er vi i gang på tredemølla, oppmuntrende ord der jeg går i raskt tempo og med jevne mellomrom må svare på hvor sliten jeg er i pust og muskler på Borgs skala.

Jeg kom ut av tellingen på hvor mange blodprøver de tok mens jeg fortsatte min hvileløse gange mot mål, men det må ha vært en 4–6 stykker. Nivået, tiden og hastighet tilpasses til hver enkelt og dennes tilstand så derfor har jeg ikke tenkt å legge ut informasjon om dette her. Det er jo slettes ingen konkurranse og dine tall er viktige bare for deg.

De siste blodprøvene tas rett før du ikke orker mer og rett etter testen er ferdig. Da er det godt med en stol og sette seg ned på for å få igjen pusten. Jeg tok meg helt ut under testen og det er noe betryggende å få sjansen til og gjøre dette i trygge omgivelser med tilstrekkelig med medisinske ressurser tilgjengelig om noe skulle hende.

Dette er min andre CPET og begge har vært en positiv opplevelse selv om jeg er sliten som en våt vaskeklut etterpå.

Etter testen er ferdig så får du en trykkbandasje på såret etter de fjerner slangen, denne skal du gå med i tre timer. For at jeg ikke skulle glemme dette så skrev de klokkeslettet rett på bandasjen med sprittusj.

En slik belastningstest gir både legene og deg selv verdifull kunnskap om dine begrensninger og muligheter for fysisk belastning, noe som kan komme godt med senere.

HAST fly-test

En HAST-test (High Altitude Simulation Test) er en test som gjennomføres ved behov eller mistanke om at du trenger ekstra oksygen når du skal ut å fly. Du sitter da og puster inn luft som er tilsvarende luften i en flykabin.

Ved 30 000 føtter over bakken så inneholder denne har bare 15 % oksygen i motsetning til luften her nede på bakken som inneholder 21 % oksygen. Hele testen tar ca 1 time hvorav halvparten gjøres liggende avslappet på bakkenivå før resten av testen skal utføres i kabinluft sittende.

Etter 15–20 minutter, der de tar blodprøver flere ganger så er testen ferdig og du vil ganske raskt få beskjed om du har behov for oksygen støtte når du skal på flyreiser som varer mer enn en time. Om du får en slik beskjed så fortsetter testen ca 10 minutter med ekstra oksygen for å bestemme om dette virker slik det er tiltenkt.
Årsaken til dette er at det kun er ved litt lengre flyreiser at de når opp i de høydene som skal til. Det er jo begrenset hvor høyt de flyr etter oppstigning før de starter på nedstigningen på kortere turer slik som Trondheim–Oslo, eller til Bergen fra Oslo osv.

Dersom du har fått beskjed om at du har behov for tilleggsoksygen under flyreiser så vil vi lage en egen artikkel om dette senere.

Håper dette var informativt, spørsmål tas i mot med takk.