Hopp direkte til innhold
Foto: Agurtxane Concellon

Psykomotorisk fysioterapi

Kort sagt så ville jeg ha forklart at psykomotorisk fysioterapi er avspenningsøvelser samt det å bli kjent med egne kroppsdeler og kjenne hvilken innvirkning de kan ha på hverandre. Målet er at spenninger i kroppen skal slippe taket og redusere antall "vondter" og derav øke graden velvære.

Jeg er en som ikke alltid er åpen for alle mulige tilbud som skal løse alle mulige problemer, og hadde noen for fem år siden fortalt meg at jeg skulle delta på psykomotorisk fysioterapi så hadde jeg vel ikke akkurat vært helt overbevist. I dag har jeg deltatt aktivt på en hel klokketime med det, og konklusjonen min er at dette absolutt har noe for seg og kan virkelig gjøre en forskjell. Du behøver ikke ha en kronisk sykdom for å ha god nytte av dette, men det kan selvfølgelig være ekstra virkningsfullt for de som har mange spenninger på grunn av dette.

Tydeligvis så finnes det en verden av lokale tilbydere av dette som jeg ikke har vært klar over og at mange sverger til dette og deltar over mange år i slike lokale grupper. Nå er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å oppsøke en slik lokal gruppe når jeg reiser herfra, men jeg kommer definitivt til å ta med meg noen av teknikkene og utføre disse i fred og ro i min egen stue. Du trenger ikke annet enn noe behagelig musikk, en krakk og en gym-matte/yoga-matte eller lignende.

Hva er psykomotorisk fysioterapi?

"Psykomotorisk fysioterapi retter seg mot bevisstgjøring og endring av spenningstilstandene i kroppen, og gir økt fortrolighet og kontakt med egen kropp. Pust og spenningstilstand i muskulatur endrer seg i forhold til hvordan vi har det med oss selv. Vedvarende spenningsmønster kan låse seg over tid, og gi smerter i muskler og skjelett, eller andre plager". Denne lett kryptiske omtalen er sakset fra Norsk Fysioterapeutforbund ( www.fysio.no) og er på en måte helt korrekt, men noe svulstig formulert synes jeg. Kort sagt så ville jeg ha forklart det med avspenningsøvelser samt det å bli kjent med egne kroppsdeler og kjenne hvilken innvirkning de kan ha på hverandre. Målet er at spenninger i kroppen skal slippe taket og redusere antall "vondter" og derav øke graden velvære.

Da er vi i gang.

I gymsalen ved LHL-sykehuset Gardermoen ligger det grønne gym-matter spredd utover langs veggene, alle med en krakk plassert bak matten. En behagelig mannlig fysioterapeut sitter på en matte i midten og ønsker oss velkommen. Han sier at det er ingen riktig eller gal måte å gjennomføre øvelsene på og at alle skal gjøre øvelsene slik det føles riktig for seg. Jeg tenker at dette kan vel ikke være riktig, om vi ikke gjør øvelsene korrekt hvordan kan de da gi det ønskede resultat?

Svaret kommer i løpet av den neste timen, og han har helt rett. Han forteller deg ikke at du skal puste med magen, men med de andre instruksene han gir så føles det veldig naturlig å gjøre nettopp dette. Sakte men sikkert arbeider han seg, sammen med meg, gjennom kroppen min. Stadig nye ledd, muskler og lemmer strekkes, tøyes og avspennes. Det hele med en ro, behagelig bakgrunnsmusikk og en behagelig stemme som veileder deg på reisen i egen kropp. Dette er helt klart en type øvelse som skal utøves og ikke beskues, jeg så nok ganske rar ut der jeg lå eller satt på krakken og utførte øvelser i alle himmelretninger.

Fornøyd med resultatet

Resultatet var en fin-tuning av egen kropp som jeg ikke er sikker på at jeg har kjent på før, blant annet så løsnet den vonde muskelknuten mellom skulderbladene som til stadighet kommer på grunn av mye hosting. Denne har jeg forsøkt å strekke i alle mulige vinkler tidligere uten å lykkes skikkelig. Det viser seg at det ikke er en enkel uttøying, men summen av mange som var grunnlaget for suksess.

Hadde jeg sett noen som gjorde disse øvelsene på internett eller TV så hadde jeg vel tenkt at "jeg tror ikke at dette er noe for meg", men etter å ha prøvd så tror jeg har lært å være litt mer åpen for ting som dette.