LHL Hjerneslag

Hopp direkte til innhold
Foto: Christopher Olssøn

Balanseutfordringer og hjerneslag

Etter et hjerneslag er det viktig å opprettholde balanseevnen, siden balansen inngår i de fleste bevegelser vi foretar oss i hverdagen.

Et hjerneslag kan påvirker balanseevnen. Balansen påvirker vår evne til å sitte, stå, gå og egentlig alle øvelser vi gjør når vi forflytter oss. Blir balansen redusert øker fallfaren og mange vil ha behov for et hjelpemiddel for å kunne bevege seg slik de ønsker i hverdagen. I tillegg føler mange seg mer utrygg når man går enn tidligere. Dette kan fort føre til en ond sirkel med frykt for å bevege seg, hvor inaktivitet blir sluttresultatet.

Vi vet at passivitet og inaktivitet over lengre tid, kan føre til sykdomsforverring og dermed en økning av risikofaktorene for hjerte/kar sykdom.

Balansetrening reduserer fall

Balansetrening er spesielt viktig hvis man ikke klarer å opprettholde Helsedirektoratets anbefaling om 150 minutters moderat aktivitet i uka. Ulike studier har funnet at individuelt tilpassede øvelser med fokus på balanse ikke bare fører til bedre gangfunksjon, men også reduserer falltendensen hos slagrammede (1).

Mer om trening etter hjerneslag finner du her.

En studie av 163 personer som utførte balansetrening i eget hjem en gang i uka i løpet av et år hadde svært oppløftende resultater. Gruppen som trente balanse hadde 40 prosent mindre fall i løpet av et år sammenlignet med kontrollgruppen som ikke trente balanse (2). Dette er positivt, da fallskader blant eldre fører til store samfunnsøkonomiske kostnader og ofte bidrar til å forverre de funksjonshindringene som allerede er en utfordring for den slagrammede.

Det anbefales å trene balansefunksjonen tre ganger i uka, gjerne delt opp i små bolker på 10 minutters varighet hver gang.

Enkle øvelser hjemme

For å opprettholde eller forbedre balanseevnen på eget initiativ, er det enkle øvelser du kan utføre. Ved trening hjemme hos deg selv, anbefales det å benytte seg av enten en stolrygg (på en tung stol) eller for eksempel et rekkverk – hvis man har behov for litt ekstra støtte.

Det er også viktig å tilpasse forholdene mest mulig optimalt, sørg for god belysning der du trener, unngå glatte underlag og legg treningen til ditt nåværende nivå. Det er viktig at treningen foregår under trygge forhold. For maks effekt, og for deg som trenger et skreddersydd program, anbefales det å ta kontakt med lokal fysioterapitjeneste.

Balansen trenes når stabiliteten utfordres. Eksempler på dette er:

  • å stå på et ben
  • gå sideveis
  • stå på tærne
  • stå på hælene
  • gå i trapp osv.

Balansetrening i basseng

Balansetrening er også gunstig å trene i basseng fordi både oppdriften og vannet rundt kroppen vil være med å danne en støttevegg. Skulle man miste balansen, faller man heller ikke på samme måte som på land.

 Bilde av mennesker som trener balanse ved å kaste ball i basseng.Balansetrening med ball i basseng. Foto: Christopher Olssøn

Typiske øvelser som utfordrer både vektoverføring, reaksjon og koordinasjonsevnen vår og dermed er gunstig for balanseevnen vår, er kast og mottak av ball med varierende hastighet i forskjellige retninger.

Bassenggrupper i regi av lokallagene

LHL Arendal og omegn har i lang tid hatt en egen bassenggruppe for slagrammede, og LHL Røros har nettopp startet opp. Flere andre lokallag i LHL vurderer det samme.

Utover det tilbyr de aller fleste av LHLs lokallag trim på nivå én, hvor øvelsene gjøres sittende på stol eller stående. Dette programmet passer for de fleste, har moderat til lav intensitet basert på treningsprinsipper for de med redusert funksjonsnivå.

Skulle det være av interesse for deg, så ta en titt i ditt lokallags aktivitetskalender for å se hva de har å tilby der du bor.